ليفت شقيقه و ابرو چه تغییری در چهره ایجاد می‌کند؟

با عبور از دهه سی و وارد شدن به دهه چهل زندگی، گاهی چروک‌هایی در گوشه چشم و ابرو ایجاد می‌شود. که چهره افراد را بیشتر از سن واقعی آن‌ها نشان می‌دهد؛ درخشندگی و زیبایی چشم‌ها را کاهش می‌دهد و حس پیر شدن را در فرد ایجاد می‌کند.

همچنین با بالا رفتن سن و ورود به دهه پنجم زندگی، افتادگی و چین‌خوردگی در گوشه‌های چشم و ابرو، یک قیافه همیشه خسته، ناراحت و نگران در چهره افراد ایجاد می‌کند.

ليفت شقيقه و ابرو، حالت پیری را رفع و چهره را خوشحال و شاداب می‌کند.

بد نیست بدانید که معمولا افتادگی شقیقه و چروک گوشه چشم، نسبت به چین و چروک پیشانی، صورت افراد را پیرتر نشان می‌دهد. همین موضوع باعث شده جراحی های چشم مانند عمل چشم گربه ای با استقبال زیادی روبرو باشد.

با کمک لیفت شقیقه در کنار انجام لیفت ابرو، می‌توان به چشم‌ها حالت درشت و کشیده داد.

افزون بر این که این روش، افتادگی گوشه چشم و ابرو را برطرف می‌کند، می‌تواند بر بافت‌های گونه نیز تاثیر مثبت بگذارد.

البته باید توجه داشت با این که کشیدن پوست شقیقه، عمل جراحی بسیار ساده، موثر و البته با ماندگاری بالایی است اما برای همه افراد مناسب نیست و همیشه توصیه نمی‌شود.

چه کسانی گزینه مناسبی برای ليفت شقيقه و ابرو هستند؟

  • سن افراد باید بیشتر از ۲۲ یا ۲۳ سال باشد. تجربه نشان داده که قبل از این سن، هنوز چهره به‌طور کامل شکل نگرفته و ممکن است نتایج عمل‌های جراحی پلاستیک در چهره، ماندگار نباشد.
  • معمولا حد بالایی برای سن افراد در نظر گرفته نمی‌شود. هر فردی که به بیماری خاصی دچار نباشد و یا داروی خاصی مصرف نکند که برای انجام جراحی‌های پلاستیک منعی ایجاد کند، می‌تواند از مزایای لیفت شقیقه بهره‌مند شود.
  • این کار برای کسانی مناسب است که در گذر افزایش سن، در انتهای ابرو و دو طرف چشم خود دچار خطوط عمیق شده‌اند اما با پیشانی خود مشکلی ندارند و یا با روش‌های دیگر، چروک پیشانی خود را رفع کرده‌اند.
  • کسانی که نیاز به ليفت شقيقه و ابرو ندارند و تنها می‌خواهند دم ابروی خود را بالا بکشند، می‌توانند از لیفت شقیقه استفاده کنند.
  • کسانی که به‌طور ارثی دچار افتادگی در پوست شقیقه و گوشه‌های ابرو هستند نیز گزینه مناسبی برای بالاکشیدن پوست شقیقه هستند

عمل لیفت شقیقه چگونه است؟

برای لیفت تمپورال، در ناحیه شقیقه یا تِمپِل (Temple) برش کوچکی ایجاد می‌شود و از محل آن، پوست و یا لایه‌های زیرین پوست آنقدر کشیده می‌شود تا چین و چروک گوشه چشم از بین برود، گوشه ابرو بالاتر بیاید و در صورت و ابروها یک تقارن ایجاد شود.

برای کسانی که نیاز به کشیدن زیاد پوست ندارند، می‌توان تنها از روش کشیدن پوست شقیقه برای انجام عمل لیفت بهره برد.

اگر شدت چین و چروک گوشه چشم و شقیقه زیاد باشد، بهتر است از روش‌های دیگر لیفت شقیقه بهره برد.

امروزه روش‌هایی مانند SMAS (لایه میانی زیر پوست) و یا MACS (لایه بسیار عمیق زیر پوست) نیز برای کشیدن پوست شقیقه به‌کار می‌رود. در این روش‌ها، لایه‌های زیرین پوست کشیده می‌شوند که نتیجه لیفت بهتر و ماندگارتر می‌شود.

همچنین حالت پوست و کشیدگی نوک ابرو و گوشه چشم نیز طبیعی‌تر خواهد شد.

  • در لیفت شقیقه با روش SMAS (Superficial Musculoaponeurotic System) لایه سطحی عضله زیر پوست کشیده می‌شود.
  • در ليفت شقيقه و ابرو با روش MACS (Minimal Access Cranial Suspension) لایه ساب پریوستئال و عمیق زیر پوست کشیده می‌شود.

روشن است که اندازه و عمق برش در ناحیه شقیقه و میزان کشیدن پوست، کاملا به تجربه و مهارت جراح بستگی دارد.

در چنین مواردی، پزشکی که فوق تخصص جراحی پلاستیک داشته باشد، بی‌شک نسبت به یک جراح عمومی، توانایی بیشتری خواهد داشت.

جراحی‌های پلاستیک و زیبایی در واقع به تخصص و دانش پزشکی، دستانی هنرمند و البته تجربه بالا نیاز دارد.

ليفت شقيقه و ابرو می‌تواند با بی‌هوشی و یا تنها با بی‌حسی موضعی انجام شود. این عمل حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارد. اگر عمل با بی‌هوشی انجام شود، فرد باید ۸ ساعت پیش از عمل ناشتا باشد.

همچنین تا چند روز پیش از جراحی باید از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، خودداری کرد.

مراقبت های پیش از انجام ليفت شقيقه و ابرو

  • سوابق پزشکی و درمای خود را آماده کنید . پیش از مراجعه به کلینیک دکتر باید خود را اماده سوال هایی که از شما می پرسند بکنید سوال هایی درباره ی بیماری ها و قرص ها ودرمان هایی که در گذشته داشته اید اینکار ریسک جراحی لیفت شقیقه را کمتر می کند.
  • جراح لیفت شقیقه پیش از جراحی صورت شما و چشم هایتان را معاینه می کند و برای تکمیل سوابق پزشکیتان از چهره ی شما عکس می گیرد.
  • زمانی که برای ویزیت قبل از عمل به دکتر خود مراجعه می کینید فراموش نکنید که تمام توقعاتتاناز جراحی را با او در میان بگذارید . با اینکار نتیجه عمل رضایت بخش تر خواهد بود.
  • قبل از لیفت شقیقه از کشیدن سیگار پرهیز کنید . کشیدن سیگار باعث کم شدن جریان خون می شود و اینکار روند درمان را کند تر می کند .
  • با مشورت با پزشک خود احتمال دارد که از استفاده از بعضی از قرص ها منع شوید .
  • حتما دقت فرمایید که بعد از جراحی همراهی داشته باشید تا به شماکمک کند

مراقبت‌های پس از جراحی ليفت شقيقه و ابرو

فرد باید به دستورات پزشک متخصص خود به‌طور کامل عمل کند و در صورت بروز هرگونه مشکل غیرطبیعی، او را در جریان قرار دهد. با این حال به طور کلی افراد چنین فرایندی را پس از لیفت شقیقه پشت سر حواهند گذاشت:

  • درد، تورم و کبودی شقیقه و دور چشم بعد از عمل کاملا طبیعی است. مصرف مسکن و آنتی‌بیوتیک معمولا از همان روز جراحی تجویز می‌شود.
  • معمولا بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت، پانسمان روی زخم برداشته می‌شود اما برای کشیدن نخ بخیه‌ها باید یک هفته تا ۱۰ روز صبر کرد.
  • برای کاهش ورم و کبودی بهتر است یک هفته تا ۱۰ روز، هنگام خوابیدن سر رو به بالا باشد. برای این کار باید چند بالش زیر سر قرار گیرد.
  • تا چند روز از بلند شدن یا نشستن ناگهانی و حرکت‌های فیزیکی شدید پرهیز شود.
  • معمولا بعد از ۲ تا ۳ روز می‌توان به حمام رفت. باید مراقب بود که آب به‌طور مستقیم به زخم‌ها نخورد و اطراف شقیقه نیز با دقت و به‌آرامی شسته شود.
  • از آنجایی که محل برش، لای موی شقیقه است، به راحتی دیده نمی‌شود و فرد می‌تواند بدون مشکل در اجتماع و یا محل کار حاضر شود.
  • برای کاهش تورم و کبودی می‌توان از کمپرس آب سرد استفاده کرد. هیچگاه نباید یخ را مستقیم روی پوست یا جای عمل گذاشت. می‌توان مقداری یخ را درون نایلون فریزر ریخت و یک حوله دور آن پیچید تا فقط خنکی یخ به پوست برسد. همچنین می‌توان یک حوله خیس را درون فریزر گذاشت و پس از سرد شدن روی پوست گذاشت.
  • کبودی‌ها پس از یک تا ۲ هفته از بین می‌رود. البته ممکن است تا دو ماه، آثار کبودی همچنان دیده شود که خانم‌ها می‌توانند با کمک آرایش به سادگی آن را بپوشانند.
  • از تابش مستقیم آفتاب به جای زخم جلوگیری شود یا حتما از کرم‌های ضدآفتابی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده شود.

آیا لیفت شقیقه دائمی است؟ و نتیجه عمل کشیدن پوست شقیقه و ابرو

لیفت شقیقه، هیچ زخم یا اثر مشخصی در چهره شما باقی نمی‌گذارد. نتیجه لیفت پس از عمل قابل مشاهده است اما برای دیدن نتیجه نهایی و دلخواه باید صبر کرد تا کبودی و ورم از بین برود. بد نیست اشاره شود، نتیجه این عمل در افراد مختلف همیشه یکسان نیست و بسته به شرایط بدنی و ساختار آناتومیک هر فرد، متفاوت خواهد بود.

همچنین در لیفت شقیقه، خطر خونریزی و ریزش مو در محل عمل وجود ندارد. ماندگاری کشیدن پوست شقیقه معمولا همیشگی است و فرد تا سنین کهن‌سالی و ایجاد افتادگی‌های شدید در پوست، نیازی به تکرار آن نخواهد داشت.

درمان‌های مشابه یا مکمل لیفت شقیقه چیست؟

معمولا لیفت شقیقه با لیفت پیشانی یا ابرو، اشتباه گرفته می‌شود. در واقع در لیفت پیشانی، تمام پوست پیشانی و همچنین تمام ابرو به بالا کشیده می‌شود؛ همچنین چین و چروک پیشانی و افتادگی ابرو رفع می‌گردد.

در لیفت شقیقه، تنها دم ابرو و گوشه‌چشم به سمت شقیقه کشیده می‌شود. از این روی، نسبت به لیفت پیشانی جراحی کمتر تهاجمی است.

معمولا در کسانی که به دلیل افزایش سن، حالت چهره‌شان پیرتر شده است، در کنار لیفت شقیقه می‌توان از عمل جراحی افتادگی پلک بالا یا بلفاروپلاستی نیز بهره برد. این کار به درشت‌تر شدن چشم‌ها و جوان‌تر شدن چهره بسیار کمک می‌کند. این دو عمل را به‌طور همزمان نیز می‌توان انجام داد.